دستورالعمل فعالیت بدنی باید واقعی تر شود

23 ژانویه 2015- متخصصان معتقدند دستورالعملهای فعالیت فیزیکی باید بر بهبود تدریجی میزان تحرک بدنی و ورزش تمرکز کنند. این موضوع به انتظار از کل جمعیت برای رسیدن به هدف انجام 150 دقیقه ورزش در طول هفته ارجح است. در این دستورالعمل ها باید بیماران بی تحرک به افزایش مقدار ورزش بطور جزئی و تدریجی تشویق شوند تا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی کاهش یابد.

در دو مقاله منتشر شده در مجله BMJبه این موضوع اشاره شده است که 35.6 درصد از بالغین غیرفعال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، افزایش فشار خون، بالا بودن کلسترول و برخی انواع سرطان هستند و افراد مسن تر 70 تا 79 ساله که بمیزان کمتری به فعالیت ورزشی می­پردازند (67 درصد از زمان خود را بی تحرک هستند) و 55 درصد از افراد 20 تا 29 ساله دچار بی تحرکی در اکثر زمان روز خود می باشند.

این گزارش نشان می دهد که هدف 150 دقیقه ورزش برای اکثر افراد بخصوص افراد مسن که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، هدفی غیرواقعی است. بنابراین لازم است بر ترویج مزایای قابل دسترس انجام ورزش تمرکز شود و توصیه ها با هدف افزایش تدریجی میزان فعالیت بدنی برای کل جامعه تدوین شود.

در این تحقیق بیش از 250 هزار فرد بالغ 50 تا 71 ساله شرکت داشتند. نتایج این تحقیق نشان داد تنها یک ساعت انجام فعالیت فیزیکی متوسط در طول هفته موجب کاهش خطر مرگ به دلیل همه عوامل بمیزان  15 تا 23 درصد می شود. این موضوع نشان می دهد برای کسب منافع حاصل از ورزش و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 حتماً نیاز به انجام 150 دقیقه ورزش در هفته نیست.

یک مطالعه ی مشابه نشان داد افرادیکه به مدت یک  تا یک ساعت و پانزده دقیقه در هفته پیاده روی می کنند خطر مرگ به همه دلایل را در خود 19 درصد در مقایسه با افرادیکه اصلاً پیاده روی نمی کنند، کاهش می دهند.

دکتر Barretoاز بیمارستان دانشگاه Toulouseمی گوید: توصیه های ورزشی باید برای افراد کاملاً بی تحرک با هدف افزایش تدریجی و قدم به قدم مقدار فعالیت فیزیکی در زندگی روزمره ی این افراد به جای رسیدن به اهداف دستورالعملهای فعلی، تدوین گردد.

پرفسور Sparlingاز انستیتو تکنولوژی جورجیا و نویسنده ارشد مقاله ی دوم می گوید: تأکید بر اهداف انجام 150 دقیقه فعالیت بدنی این معنا را القا می کند که فواید انجام مقادیر کمتر ورزش ناچیز و بی فایده است.

تغییر این پیام به بهبود تدریجی میزان فعالیت بدنی و کاهش مدت زمان بی تحرکی، موجب ایجاد اهداف واقعی تر شده و راه را برای رسیدن به مرحله ی فعالیت های ورزشی شدید و منظم هموار می کند.

پرفسور Sparlingمی گوید: پیشنهاد ما رها کردن استاندارد 150 دقیقه در طول هفته نیست، هدف ما اینست که برای همکاران خود چشم انداز وسیعتری را برای تدوین دستورالعمل های جدید برای بیماران بی تحرک و مسن تر ایجاد نماییم تا به این افراد برای حرکت به سمت افزایش فعالیت بدنی کمک کنیم. بی تحرکی بیش از حد، صرفنظر از انجام ورزش به تازگی به عنوان یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به چندین مشکل سلامت از جمله چاقی و دیابت نوع 2 معرفی شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/physical-activity-guidelines-should-be-more-realistic,-experts-suggest-97471880.html